نوروتراپی

درمان و علائم آلزایمر زودرس

آلزایمر زودرس

 

آلزایمر زودرس از جمله بیماری هایی است که در سده جدید مبتلایان و قربانیان بیشتری را درگیر خود می کند. اگر این علائم و نشانه ها را که در ادامه این یادداشت به آن ها اشاره خواهد شد را دارید، برای پیشگیری از این بیماری خطرناک هر چه سریعتر اقدامات لازم را به عمل آورید. با وجود آنکه آلزایمر عموما آلزایمر در افراد 60 سال به بالا بروز پیدا می کند اما استرس ها وسبک زندگی جدید، تغذیه های نامناسب و … باعث شیوع آلزایمر زودرس در میان جوانان و حتی افراد بالای 35 سال نیز شده است.

آلزایمر در جوانی

آلزایمر زودرس

مهمترین نشانه های بروز آلزایمر در جوانی

علائم در ابتدا بسیار ساده است و معمولا کسی آن ها را جدی نمی گیرد. اما اگر چند مورد را داشتید و به صورت مکرر آن ها تجربه کردید، دیگرنباید به سادگی از کنار آن ها بگذرید.

شایع ترین علام در مورد بروز زودهنگام آلزایمر عبارتند از:

  1. گم کردن وسایل: اگر اتفاق گم کردن و یا جا گذاشتن وسایل برایتان به صورت مکرر اتفاق می افتد، دیگر آن را موضوعی عادی قلمداد نکنید؛ یا آنکه اگر گاهی برایتان پیش می آید که به دنبال وسیله ای به اتاقی می روید و سپس از اتاق بیرون می آیید و پس از بیرون آمدن به ناگهان به یاد می آورید که از خاطر برده بودید که به چه دلیل وارد اتاق شده اید. یا تصمیم می گیرد در مورد موضوعی سرچ کنید، گوشی خود را برمی دارید، صفحه گوگل را باز می کنید به ناگاه فراموش می کنید که قصد سرچ چه موضوعی را داشته بودید. همین علائم ساده می تواند نشانه های بروز آلزایمر زودرس باشند.
  2. مشکل در به یاد آوردن کلمات و اسامی: اگر در حین صحبت کردن، اسامی اشخاص و اشیاء نوک زبانتان می آید ولی به ناگاه به خاطر نمی آورید؛ این مورد نیز در صورت تکرار، نشانه خوبی نمی تواند باشد و بهتر است آن را جدی بگیرید.
  3. گم کردن موقعیت مکانی و پیدا نکردن آدرسی که آن را بلدید: اگر در حال عبور از مسیری آشنا بودید و ناگهان گم شدید و نتوانستید آدرسی که بلد بودید و چندین بار به آنجا رفته بودید را پیدا کنید؛ و یا آنکه به سوی مسیری در حرکت بودید به ناگاه خود را در یک اتوبان یافتید و حس کردید به خاطر نمی آورید برای چه به آنجا آمده اید، این ها نیز در صورت تکرار می توانند زنگ خطر ابتلا به آلزایمر زودرس را به صدا درآورند.
  4. نوسانات خلقی: اگر احساس می کنید برخلاف گذشته دیگر کنترل احساساتتان را ندارید و نوسانات خلقی در شما مدام اتفاق می افتد. به این صورت که خیلی راحت از حسی به حس دیگر در زمانی کوتاه تغییر حال پیدا می کنید. مثلا در اوج خوشحالی، ناگهان سر موضوعی ساده عصبانی می شوید.
  5. بی برنامگی و کاهش انگیزه: برخلاف گذشته کارهایتان را مدام به تعویق می اندازید و دیگر برنامه منظمی ندارید و یا اساسا برنامه ریزی ذهنی خود را فراموش می کنید. البته دیگر مانند گذشته برای انجام کارها و پیشرفت، انگیزه ندارید و همه چیز را سرسری و فقط به قصد اتمام رساندن با کیفیت پایین به انجام می رسانید.

این ها علائمی است که اگر یک بار و یا در شرایط خاص رخ دهند به خودی خود خطرناک نیستند ولی اگر چند مورد را دارید و تبدیل به یک روتین در زندگیتان شده اند و حتی زندگی شما را دچار اختلال کرده اند، دیگر وقت شوخی گرفتن نیست. همه این ها می توانند علائم آلزایمر زودرس، بیماری خطرناکی که علاوه بر از کار انداختن شما می تواند موجب مرگ نیز بشود.

آلزایمر چیست؟

آلزایمر یک بیماری است که در ابتدا با علائمی ساده شروع می شود ولی به مرور زمان، پیشروی می کند و موجب تخریب سلول های مغز می شود. اختلال شدید در حافظه، تفکر و رفتار و ناآگاهی بیمار از مشکلاتی که به واسطه آلزایمر برای او به وجود آمده در مراحل بعدی بروز پیدا می کند. این بیماری به مرور باعث می شود مبتلا نتواند حتی جملاتش را کامل کند و وقایع اخیر و زودهنگام را جوری از خاطر ببرد که احساس کند هرگز اتفاق نیفتاده است.

اما قضیه به همین جا ختم نمی شود؛ بیماری پیشرفت می کند؛ ارتباط بخش های مختلف مغز به مرور از بین می رود و در نهایت بیمار جان خود را از دست می دهد. اما قضیه آنجایی تلخ تر می شود که این بیماری را که عموما در سالمندان بروز پیدا می کند، در جوانان نیز مشاهده کنیم. آلزایمر زودرس اتفاقی است که متاسفانه به خاطر بروز زودهنگام در سنی که عموم مردم انتظار آن را ندارند، قربانیان خود را زودتر از پا در می آورد.

چرا که بیمار زمانی که می تواند پی ببرد در شرف ابتلا است علائم را به خاطر جوان و یا میانسال بودنش جدی نمی گیرد و در نتیجه بیماری فرصت پیشرفت پیدا می کند.

پیشگیری از آلزایمر در جوانی

قطعا همه ما می دانیم که علاج واقعه پیش از وقوع باید کرد. برای پیشگیری از آلزایمر زودرس باید در زمان درست و پیش از پیشرفت بیماری این مشکل به درستی تشخیص داده شود. قطعا حذف استرس، به چالش کشیدن ذهن از طریق بازی های فکری، حل جدول، دور شدن از فضاهایی که ذهن را دچار آشفتگی شدید می کند، مطالعه منظم، نوشتن افکار، تغذیه مناسب، طبیعت گردی و استفاده از هوای سالم و پاک و … تاثیر به سزایی در پیشگیری از ابتلا به این بیماری دارند. اما شرایط زندگی پر استرس و داشتن زمینه ژنتیکی، موضوعاتی است که در حقیقت گاهی از کنترل انسان خارج می شود و موجبات ابتلا به آلزایمر زودرس را فراهم می کند.

حال چه باید کرد؟

برای پیشگیری از آلزایمر ارثی چه کنیم؟

به محض اینکه چند مورد از علائمی که در بالا به آن ها اشاره کردیم را به صورت تکرار شونده در خود مشاهده کردید، هر چه سریعتر به نزد روانشناس حرفه ای بروید. یکی از بهترین، موثرترین و قطعی ترین روش های پیشگیری از آلزایمر زودرس، گرفتن نقشه مغزی است. چه بهتر که این نقشه مغزی پیش از پیشرفت بیماری و در هنگام بروز ابتدایی ترین علائم گرفته شود.

به خصوص آنکه اگر زندگی پراسترس و یا زمینه ژنتیکی را دارید بهتر است مدام از مشاور کمک بگیرید تا هرگز به آلزایمر زودرس دچار نشوید و حتی از ابتلا به آن در سنین بالا نیز خود را نجات دهید.

تست آلزایمر زودرس

می توان به شما این نوید را داد که علم آنقدر پیشرفت کرده که می شود از طریق روش QEEG و نقشه مغزی 7 سال پیش از ابتلا، این بیماری را شناسایی کرده و تمامی زمینه های ابتلا را با کمک گرفتن از درمانگران مجرب از بین برد. دقت این روش بسیار بالا است و تقریبا می توان گفت قابل اطمینان ترین روش است. تا پیش از اختراع این روش، تشخیص این بیماری، پیش از بروز علائم جدی و خطرناک که عموما درمان پذیر نیستند، عملا امکانپذیر نبود.

تست آلزایمر

تست آلزایمر زودرس

درمان آلزایمر زودرس

حقیقت این است که هنوز درمانی برای آلزایمر کشف نشده و تنها باید از طریق پیشگیری و یا جلوگیری از پیشرفت آن، با این بیماری مقابله کرد. پس بهتر است در اولین قدم علائم را شناسایی کرده و یا در صورت داشتن زمینه ابتلا، هر چه سریعتر اقدام به گرفتن نقشه ذهنی کنید تا پیش از ابتلا خود را از بند این بیماری مهلک برهانید و روتین زندگی هرگز از دستتان خارج نشود.

علت ابتلا به آلزایمر در جوانی

داشتن زمینه ژنتیکی و عوامل محیطی مهمترین تاثیر در ابتلا به آلزایمر زودرس را دارند. به غیر از این مصرف الکل و مواد مخدر، ابتلا به برخی از عوامل عفونی در سیستم های عصبی، آسیب هایی که به دلیل ضربه به سر به مغز وارد می شوند. داشتن استرس های فراوان و مزمن، قرار گرفتن در محیط های آلوده به مواد شیمایی و دوری از محیط زیست سالم، همه و همه می توانند در ابتلا به آلزایمر در جوانی و یا پیری، موثر باشند.

برای انجام تست تشخیص آلزایمر و یا پیش بینی آلزایمر کجا برویم؟

دکتر یاسمین زحمتکش، با داشتن پیشرفته ترین دستگاه ها در کلینیک طلیعه صبح، قادر به نقشه برداری از مغز به روشی بی خطر و آسان است. شما می توانید با انجام این روش در صورتی که زمینه ابتلا را داشتید و یا در مراحل خفیف و اولیه بودید، با راهکارهای علمی متناسب با وضعیت جسمی و زندگی خود، پیشگیری مناسب را انجام داده و یا از پیشرفت این بیماری جلوگیری کنید. فراموش نکنید که این بیماری در دوران کنونی، پیر و جوان نمی شناسد و روز به روز مبتلایانش افزایش می یابد.

آدرس و شماره تلفن مطب دکتر یاسمین زحمتکش

تهران؛ پونک، تقاطع میرزابابایی و عدل، پلاک 29، طبقه اول واحد 2

شماره تماس: 02146137407

02146137350

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *